بررسی تطبیقی ادب پایداری در شعر شاعران معاصر ایران، افغانستان و تاجیکستان سال های 1357تا1382
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده عبدالمجید ارجمندی
- استاد راهنما نعمت الله ایران زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
بررسی تطبیقی مفهوم پایداری به عنوان یکی از مضامین برجسته ادبیات جهان و نیز بخش مهمی ازادب متعهد و ملتزم در شعرسه کشور فارسی زبان ایران،افغانستان و تاجیکستان ،پژوهشی است درپنج فصل که نگارنده با مطالعه وتامل درمجموعه های شعری شاعران معاصر این سه کشور و نیز گفت و گو با شاعران و ادبا بخصوص در کشور تاجیکستان توفیق آن را یافته است. این که چه عنصریا عناصری سبب بروز و تجلی پایداری و مقاومت با انواع مولفه های آن در شعرشاعران گردید، موضوعی است که با دقت و ژرف نگری واکاویده شد. بررسی ها نشان داد که سه کشور یاد شده درپاره ای موارد نقاط مشترک و در بخشی دیگر با یکدیگر افتراقاتی داشتند. آنچه که حائز اهمیت است این که هرسه کشور یاد شده نفرت و انزجار خود را از نفوذ استکباردر خاک میهنشان، جنگ اعمّ از داخلی(برادرکشی) و خارجی(تجاوز و تعدّی)، منفعت طلبان بی درد و بی توجه به حال مستضعفان و رنج کشیدگان ابراز کرده اند ، در مقابل به ستایش و پاسداشت ارزشهای والای انسانی و مفاهیمی چون وحدت ملل مسلمان، بیداری و آگاهی از دسیسه های بیگانگان و استعمارگران جهان خوار و امید به فردای بهتر توجه دارند. در شعر ایران به ویژه در سال های دفاع مقدس جنگ مفهومی مقدس می یابد، درشعر افغانستان در دوره مبارزه با ارتش ملحد شوروی جنگ مقدس است اما درجنگ داخلی شاعر ازجنگ وپیامد های آن انزجار دارد.در کشور تاجیکستان مبارزه ای سیاسی وفرهنگی با تسلط حزب کمونیست شوروی است که عرصه را برفرهنگ ودین تاجیکان تنگ نموده بود اما در جنگ شهروندی شاعراز وضعیت پیش آمده متنفراست.با نگاهی تطبیقی شعر پایداری ایران با توجه به فرهنگ دین مداری انقلاب اسلامی و ظلم ستیزی که در ماهیت این انقلاب می باشد، باور های دینی غلبه مطلق داشته تا جایی که توانسته اسطوره های ملی وحماسی را درخدمت باورهای دینی درآورد. .شعر پایداری افغانستان با توجه به ارتباط مستمر شاعران این کشور با تحولات سیاسی – اجتماعی ایران و همچنین دین مداری سنتی مردم این کشور، اندیشه های معنوی و دینی به صورت غالب همراه با حمیت های ملی و اسطوره ای در شعر پایداری آن نمود دارد. اما پایداری تاجیکستان با توجه به محرومیت های قریب یک قرن از ارتباط با بخش عظیمی از فرهنگ و تمدن دیرینه خود یعنی ایران و افغانستان و هجوم سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی بلشویک ها و کمونیست های روسیه به این منطقه و تلاش در استحاله ی فرهنگی و ادبی این ملت در تبعیت از اندیشه های مارکسیستی به هدف انقطاع کامل از ادب و رسوم نیاکان و فرهنگ و تمدن غنی آنان، شعر پایداری بیشتر نگاه به احیای هویت ملی و اسطوره ای، خویشتن شناسی و وطن دوستی بوده است. اگرچه بعد از دوره استقلال این کشور و ارتباط شاعران و ادیبان تاجیک با ایران ،شعر آیینی – دینی به صورت توصیفی کم کم در شعرشان رواج یافت.
منابع مشابه
بنمایههای ادب پایداری در شعر شاعران مسیحی فلسطین
کمال ناصر، شاعر فلسطینی و مسیحی معاصر، از شخصیّتهای برجستۀ ادبیّات مقاومت بهشمار میآید که نقش بسزایی در گسترش ادبیّات بیداری و آگاهسازی مردمی و دفاع از مظلومیّت و آزادی ایفا نموده است. کمال، علاوه بر مشارکت در فعّالیّتهای سیاسی و اجتماعی، احساسات و عواطف انسان دوستانه خود را در قالب شعر بیان کرده است. وی، بخش زیادی از شعر خود را به موضوع مقاومت و پایداری اختصاص داده است؛ وطندوستی، وحدت ملّی- قوم...
متن کاملآزادی در شعر معاصر ایران و افغانستان
مظفرالدین شاه قاجار فرمان مشروطیت را در 1906م. امضا کرد. این امر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران انجامید. در آن دوران کسانی که پرچمدار تجدد بودند موضوعات بسیار مهمی را در جامعة سنتی و استبدادی ایران مطرح کردند. محمدتقی بهار (1886-1951) شاعر متجدد ایرانی که فرهنگ و تاریخ ایران را بهخوبی میشناخت و از فرهنگ غرب و پیشرفتهای آن آگاه بود، خواستار تأسیس مجلس شورای ملی و مش...
متن کاملبررسی اشعار تعلیمی و غنایی در آثار شاعران معاصر تاجیکستان
تاجیکستان، پارهای از تن خراسان بزرگ است، همان خراسانی که روزگاری زادگاه بزرگان علم و ادب ایران زمین بوده است، بزرگانی چون رودکی، ناصرخسرو، مولوی، و... اکنون مدت هاست که از اصل خود جدا افتاده است. با وجود همهی سختی هایی که در قرون معاصر تحمل کرده است، هنوز در شعر مردم این سامان، آثار تعلیم به سبک شاعران گذشته وجود دارد، همچنین آثار غنایی بیشماری نیز زینت بخش کتاب خانههای این دیار است. در این...
متن کاملبن مایه های ادب پایداری در شعر شاعران مسیحی فلسطین
کمال ناصر، شاعر فلسطینی و مسیحی معاصر، از شخصیّت های برجستۀ ادبیّات مقاومت بهشمار می آید که نقش بسزایی در گسترش ادبیّات بیداری و آگاه سازی مردمی و دفاع از مظلومیّت و آزادی ایفا نموده است. کمال، علاوه بر مشارکت در فعّالیّت های سیاسی و اجتماعی، احساسات و عواطف انسان دوستانه خود را در قالب شعر بیان کرده است. وی، بخش زیادی از شعر خود را به موضوع مقاومت و پایداری اختصاص داده است؛ وطن دوستی، وحدت ملّی- قوم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023